Obserwowaliśmy różne konkursy, w końcu postanowiliśmy stworzyć swój, inny niż wszystkie. Jako największe medium branżowe w Polsce czujemy odpowiedzialność za wyróżnienie tych, którzy swoją pracą wpływają nie tylko na naszą branżę, ale i na rzeczywistość.
Dlaczego Wirtuale? Ponieważ wierzymy, że nowoczesne media to więcej niż nagłówki i ekrany. To historie, które kształtują społeczeństwo, technologie, które zmieniają świat, i ludzie, których praca zasługuje na uznanie.
Jako portal, który od ponad 20 lat relacjonuje, analizuje i inspiruje naszą branżę, chcemy uhonorować zarówno indywidualnych twórców, jak i zespoły stojące za wyjątkowymi, nierzadko przełomowymi projektami. Rynek medialny, zwłaszcza dzisiaj, nie należy do najłatwiejszych, dlatego tym bardziej chcemy zauważyć to, co na zauważenie zasługuje. A skoro jesteśmy Wirtualne Media, to media i ludzi mediów nagrodzimy.
Wierzymy, że projekty medialne są wypadkową pracy wielu osób, których często nie widać, dlatego poza jednostkami, nagradzamy też efekt całościowy. Stąd główną i najbardziej prestiżową kategorią Wirtuali nie jest dziennikarz ani osobowość roku, a Medium Roku.
Chcemy docenić w ten sposób wspólny wysiłek wielu osób, które także w znaczący sposób wpływają na odbiór czy sukces danego medium, ale których na co dzień nie widać. To nie tylko redaktorzy naczelni i najbardziej rozpoznawalni autorzy, ale także wydawcy, reporterzy, działy social media, programiści, producenci, działy wideo, działy kreatywne, graficy i wielu innych.
Wirtuale to nagrody przyznawane przez szeroką kapitułę złożoną z dziennikarzy, szefów wydziałów dziennikarstwa polskich uczelni oraz ludzi ze świata mediów. Tak, by faktycznie była to nagroda "od branży dla branży".
Łącznie nagrodzimy Was w 14 kategoriach, które odzwierciedlają różnorodność i złożoność współczesnego świata mediów. Nie zabraknie nagrody naszych czytelników.
Projekt Wirtuale to dla nas więcej niż kolejna nagroda. To manifestacja naszej misji: inspirować, doceniać i wspierać rozwój branży medialnej. Czujemy tę odpowiedzialność i nie zawiedziemy tego zaufania.
Dziękujemy, że jesteście częścią tej wyjątkowej podróży i zapraszamy do udziału w pierwszej edycji Wirtuali, w której doceniamy projekty z 2024 roku.
Czekamy na Wasze zgłoszenia!
Chcemy nagrodzić projekt, który w 2024 roku wywarł znaczący wpływ na polską scenę medialną. To inicjatywa, która nie tylko publikowała głośne i wartościowe materiały dziennikarskie, ale także wprowadzała innowacyjne formaty, kształtowała nowe trendy bądź wywoływała ważne dyskusje. Kluczowym elementem była tu nie tylko praca jednej osoby, ale całego zespołu, który wspólnym wysiłkiem przyczynił się do końcowego efektu. Przyznając tę nagrodę doceniamy cały zespół, który często pozostaje w cieniu, ale bez którego ten sukces by nie zaistniał.
Zespół Frontstory.pl udowadnia, że nie trzeba być największym, żeby mieć wielki wpływ. Niszowy serwis z dziennikarstwem śledczym ma na swoim koncie parę głośnych publikacji. Swoją konsekwencją osadzili się na polskim rynku medialnym. W swoich publikacjach potrafią łączyć autorów różnych redakcji.
Goniec w 2024 roku przeszedł transformację i zaliczył kilka głośnych rekrutacji oraz publikacji. Połączone siły portalu i kanału na YouTube, który dynamicznie się rozwinął, doprowadziły do publikacji głośnych śledztw, w tym tych dotyczących prawdziwej przeszłości gwiazdy TV Dagmary Kaźmierskiej, idola dzieci i nastolatków Megakota czy prawdziwego oblicza działalności Krzysztofa Rutkowskiego.
Interia (Polsat) dostała tę nominację za zostanie największą grupą wydawniczą w polskim internecie. Udowodnili, że to nie wypadek przy pracy czy szczęście, ale w ich pozycji nr 1 była powtarzalność i ze wszystkich wydawców w ubiegłym roku najczęściej lądowali (5 razy) na pierwszym miejscu w rankingu wydawców z największą liczbą realnych użytkowników. Przełamali wieloletni duopol Wirtualnej Polski i Ringier Axel Springer Polska.
Czy można wymienić gorętszy projekt w polskim internecie w 2024 roku? Krzysztof Stanowski postawił wszystko na kartę... zero i już po pierwszym niepełnym roku widać, że był to biznesowy i oglądalnościowy strzał w dziesiątkę. Na YouTube zrobił coś, o czym marzy wielu wydawców.
Nie można udawać, że ten słoń nie stoi w pokoju. Telewizja Republika nie musiała wykorzystać tej okazji, ale zrobiła to w imponującym stylu. W 2024 skupiła wokół siebie zespół starego TVP, zbudowała zaangażowaną społeczność widzów, która funduje im studio i rosła w ekspresowym tempie. Zarówno w telewizji, jak i na YouTube.
Kategoria, w której doceniamy przełomowe inicjatywy, głośne premiery lub wyjątkowe kampanie medialne, które zyskały szeroki oddźwięk wśród odbiorców. Docenimy projekty, które najbardziej wpłynęły na kształt debaty publicznej (lub branżowej), zaciekawiły opinię społeczną lub wniosły nową jakość do świata mediów. Zwycięskie wydarzenie stanowi dowód, że w dobie natłoku informacji wciąż można przykuć uwagę widzów i słuchaczy, kreując istotny punkt odniesienia dla całej branży. Jedyna kategoria, w której zwycięzca zostanie wybrany przez redakcję Wirtualnych Mediów.
Interia (Polsat) w 2024 została największą grupą wydawniczą w polskim internecie pod względem liczby realnych użytkowników, na pierwszym miejscu lądowała najwięcej, bo aż 5 razy. Przełamała tym samym wieloletni duopol Wirtualnej Polski i Ringier Axel Springier Polska. Udowodniła, że to nie wypadek przy pracy czy szczęście, bo w ich pozycji nr 1 była powtarzalność.
Minął już rok od startu tego projektu, ale emocje wokół Kanału Zero nadal są bardzo wysokie. Krzysztof Stanowski ku zaskoczeniu wszystkich odszedł w głośny sposób z Kanału Sportowego i... przerósł go błyskawicznie Jeszcze zanim projekt oficjalnie wystartował miał już ok. pół miliona subskrypcji na YouTube. Namieszał na rynku i stworzył z rozmachem projekt na YouTube, który nie może nie robić wrażenia. Broni się biznesowo i oglądalnościowo.
Nie można udawać, że ten słoń nie stoi w pokoju. Telewizja Republika nie musiała wykorzystać tej okazji, ale zrobiła to w imponującym stylu. W 2024 skupiła wokół siebie zespół starego TVP, zbudowała zaangażowaną społeczność widzów, która funduje im studio i rosła w ekspresowym tempie. Zarówno w telewizji, jak i na YouTube. W 2024 deptała telewizyjnym liderom po piętach, a na YouTube wiodła prym.
Zmiany w TVP zaczęły się w ostatnich dniach 2023 roku, ale większość z nich przypadła na 2024 rok. Zupełnie od nowa zbudowano całą strukturę odpowiedzialną za informacje i publicystykę. Chociaż w tym obszarze nadal zdarzają się błędy, każdy może zauważyć, że TVP zerwała z najgorszymi wzorcami propagandy z lat rządów PiS. Telewizji udało się też poszerzyć ofertę kulturalną czy sportową.
W drugiej połowie roku nie było głośniejszej premiery w polskich mediach. XYZ.pl powstało w ekspresowym tempie, namieszało nieco na rynku i odważnie od początku zapowiadało model głównie subskrypcyjny. Nietypowy jest także sam inwestor stojący za projektem: Rafał Brzoska.
Ta kategoria wyróżnia najlepsze materiały dziennikarskie mijającego roku, które budziły emocje, prowokowały do dyskusji i rzucały nowe światło na istotne tematy. Doceniamy publikacje, które wyróżniły się rzetelnością i warsztatem, odwagą w poruszaniu trudnych zagadnień czy unikalną narracją. Nie ma znaczenia forma dziennikarska, a jedynie tematyka.
Opowieść o tym, jakich idoli kreują współczesne media. Głośna publikacja o zupełnie nieshowbiznesowej przeszłości bohaterki wywiadu zmieniła losy Dagmary Kaźmierskiej, która w telewizjach stała się persona non grata.
Śledztwo odbiło się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale i za granicą - było szeroko cytowane. Podniosło świadomość zagrożeń związanych z rosyjskimi operacjami wpływu wymierzonymi w media. Prokuratura Krajowa wydała oświadczenie, w którym poinformowała o wniesieniu aktu oskarżenia przeciwko Pawłowi Rubcowowi i podała prawdziwe inicjały jego partnerki, polskiej dziennikarki oskarżonej o współudział w szpiegostwie. Śledztwo odsłoniło mechanizmy międzynarodowych kampanii wpływu w sieci i uruchomiło dyskusję w zachodnich organizacjach dziennikarskich.
Cykl materiałów poświęcony zdymisjonowanemu już ministrowi Dariuszowi Wieczorkowi stanowi przykład odważnego dziennikarstwa śledczego. Materiały nie tylko ujawniły fakty dotyczące działalności i nieprawidłowości wokół ministra, ale również wpłynęły na debatę publiczną oraz ostatecznie na decyzje polityczne. To przykład pogłębionej analizy mechanizmów funkcjonowania administracji publicznej, ale również apel o transparentności władzy oraz odpowiedzialność polityczną wysokich urzędników państwowych.
Dilerzy narkotykowi przejęli ulicę Brzeską w dzielnicy Praga. Narkomani przyjeżdżali z całego miasta, żeby kupić działkę od dilerów stojących w podwórkach zaniedbanych kamienic, tak ogromnych, że tworzą prawdziwe labirynty korytarzy i piwnic. Reportaż prezentuje sylwetkę Ryszarda Jakubczyka - genialnego chemika, który od kilkudziesięciu lat tworzy receptury narkotyków dla najgroźniejszych gangów narkotykowych. Film pokazuje, jak działają producenci syntetycznych narkotyków, które zalewają ulice europejskich miast. Fabryki w halach magazynowych, wielkie pieniądze i ludzie, którzy organizują produkcję. W filmie można zobaczyć unikatowe zdjęcia dilerów z ulicy Brzeskiej oraz nagrania z tajnej fabryki narkotyków.
Szymon Opryszek pojechał do Meksyku śladem sfałszowanych tabletek znanego leku z domieszką fentanylu. Mafia bałkańska miała je ściągnąć do Europy Wschodniej. Spotkał się z kucharzem fentanylu w meksykańskim stanie Sinaloa. Nawiązał kontakt ze sprzedawcami prekursorów tego narkotyku w Chinach. Rozmawiał z afgańskimi rolnikami opium i wieloma ekspertami od rynku narkotyków i bezpieczeństwa publicznego. W czteroodcinkowym śledztwie szukał odpowiedzi na pytanie: Czy Europie grozi kryzys fentanylu? To dobrze udokumentowane reporterskie śledztwo odbiło się szerokim echem w Europie i zostało opublikowane m.in. w mediach rumuńskich i hiszpańskich.
Ta kategoria wyróżnia najlepsze materiały dziennikarskie mijającego roku, które budziły emocje, prowokowały do dyskusji i rzucały nowe światło na istotne tematy społeczne. Doceniamy publikacje, które wyróżniły się rzetelnością i warsztatem, odwagą w poruszaniu trudnych zagadnień czy unikalną narracją. Nie ma znaczenia forma dziennikarska, a jedynie tematyka.
Reportaż poświęcony jest osobom dorosłym, u których zdiagnozowano ADHD. Przez całe życie bohaterowie tego tekstu nie rozumieli, dlaczego czują się inni i odstają od tzw. normy - dlaczego zapominają o najprostszych obowiązkach, ciągle się spóźniają, nie potrafią znieść rutyny dnia codziennego. W tekście psychiatra tłumaczy, że ADHD to nie moda, a diagnoza może zmienić życie. Tekst był jednym z najczęściej czytanych reportaży 2024 w portalu TVN24.
W Klinice Budzik dla Dorosłych wybudziło się już kilka osób w śpiączce. Artur – bohater tej rozmowy – był pierwszą z nich. Połączenie dziennikarskiej dociekliwości z wrażliwością na drugiego człowieka. I zajmujące opowiedzenie historii, która zasługuje na scenariusz filmowy.
Powiedzenie "pół godzinki dla rodzinki" w obecności lekarzy wywołuje lawinę zwierzeń. O reanimowaniu kruchych staruszek i łamaniu im żeber, o wpychaniu umierających na raka pacjentów pod "rurę", czyli respirator, o podawaniu leków na ciśnienie staruszkom w agonii, żeby umarli komuś innemu na dyżurze, ale też o rodzinach, które patrzą lekarzowi wciąż na ręce, nie dopuszczając w ogóle do siebie perspektywy śmierci bliskiego. Wszystkie te historie zanurzone są w sosie ideologiczno-prawnym: w Polsce lekarz już na studiach straszony jest prokuratorem i ten strach kładzie się cieniem na jego działaniach u kresu życia pacjenta.
To reportaż, w którym forma jest tak samo ważna jak treść. Opowieść o Superjednostce - katowickim bloku, który jest wielki jak miasto. Multimedialna opowieść łącząca tekst, zdjęcia i wideo.
To reportaż, który opisuję historie osób niskorosłych, które zdecydowały się na operację wydłużania kończyn. Operację, która miała zmienić ich życie, ale nie zawsze tak było, bo kości najpierw trzeba połamać. W Polsce na moment publikacji tekstu nie było możliwości leczenia achondroplazji, rzadkiej choroby genetycznej, która objawia się m.in. niskorosłością.
Ta kategoria wyróżnia najlepsze materiały dziennikarskie mijającego roku, które budziły emocje, prowokowały do dyskusji i rzucały nowe światło na istotne tematy. Doceniamy publikacje, które wyróżniły się rzetelnością i warsztatem, odwagą w poruszaniu trudnych zagadnień czy unikalną narracją. Nie ma znaczenia forma dziennikarska, a jedynie tematyka.
2,5 roku po zaginięciu Sylwestra Suszka, czyli najbardziej rozpoznawalnej osoby w polskiej branży kryptowalutowej, prokuraturze nadal nie udało się ustalić, co właściwie stało się z rzutkim biznesmenem. Reportaż odkrywa nieznane dotąd fakty dotyczące jego współpracy z grupami przestępczymi, ujawnia zagrożenia, na jakie był narażony i wskazuje kto, bez wiedzy i zgody rodziny, przejmuje olbrzymi majątek polskiego króla kryptowalut. Reportaż stara sie odpowiedzieć na pytanie kim był Sylwester Suszek. Czy był geniuszem biznesu, który wpadł w złe towarzystwo, czy raczej człowiekiem od początku cynicznie wykorzystywanym przez grupy przestępcze do mnożenia i ukrywania majątków?
Autorka bierze pod lupę rynek produktów kosmetycznych i rozpracowuje zaszyte w nim pułapki. Szuka odpowiedzi na takie pytania, jak: czy inwestycja w kremy przeciwzmarszczkowe w ogóle ma sens? A jeśli tak, to jak nie kupić kota w worku? Skoro sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji twarzy rośnie, to jak wraz z coraz większą i bogatszą ofertą połapać się w tym, co warto kupić? To rzetelne dziennikarstwo, obnażające marketingową nowomowę.
Wywiad z odchodzącą szefową polskiego oddziału Microsoft. Dominika Bettman nie tylko szczerze opowiada o branży technologicznej i kulisach swojego odejścia (w tym o roli związków zawodowych w świecie IT), ale także kulturze zarządzania menedżerów. Sam wywiad odbił się bardzo szerokim echem w świecie firm IT i technologii, rozniósł się również szeroko wśród ludzi spoza branży. Wywołał także dyskusję na temat sposobów zarządzania w świecie IT.
Autorka najpierw ujawniła problemy w spółkach Janusza Palikota, a następnie relacjonowała i ujawniała kolejne elementy afery, która ostatecznie doprowadziła do poważnych zarzutów prokuratury oraz aresztowania Palikota. Wszystkie teksty były przykładem wnikliwego, dokładnego dziennikarstwa śledczego opartego na źródłach i udokumentowanego. Zwieńczeniem był artykuł "Pajęczyna Palikota", pokazujący skalę finansową działań biznesmena.
Za pokazanie ciemnej, antyludzkiej strony nowych technologii i wstrząsających kulis pracy przy moderacji social mediów oraz szkoleniu algorytmów AI, które dziś są na czasie bardziej niż kiedykolwiek indziej.
Z racji wagi tematów, w konkursach zazwyczaj wygrywają tylko tematy polityczno-społeczne, a powstaje też dużo materiałów z innych kategorii, które przez mniejszą rangę w porównaniu do w/w są często niezauważalne. My patrzymy na wszystkich i dlatego chcemy docenić także dziennikarzy stojącymi za publikacjami z tej kategorii tematycznej.
Włodzimierz Szaranowicz po raz pierwszy opowiedział o walce z chorobą, a także podsumował swoje życie zawodowe i prywatne. To rozmowa o przemijaniu i wyzwaniach, jakie niesie ze sobą starość. Publikacja odbiła się echem nie tylko w środowisku mediów sportowych.
Tekst obnażający metody pracy tancerza i choreografa Tomasza Barańskiego. Autor zdobył zaufanie jego współpracowników, którzy przez kolejne tygodnie rozmów otwierali się i opowiadali o swoich trudnych doświadczeniach. Materiał punktował zachowania gwiazdy telewizji.
Pierwsza taka rozmowa w polskich mediach z Dawidem Kubackim - o tym, jak dzień, w którym jego żona znalazła się na progu śmierci, wpłynął na życie jego i całej rodziny. Łukasz Jachimiak przeprowadził ją z wyczuciem i empatią, zadał trudne pytania i "otworzył" rozmówcę.
Rozmowa o tym, co zrobić w muzeum, gdy nie wie się, co się lubi. Przykład, jak opowiedzieć coś o sztuce, nie schylając się po banał, a jednocześnie tak, by się czytało.
Udokumentowany reportaż o Wojciechu K., prezesie i trenerze młodzieżowego Progresu Warszawa, który skandalicznie traktował młodych piłkarzy. Autor na konkretnym przykładzie podjął ważny społecznie temat wychowania poprzez sport i relacji trener-zawodnik. Wypunktował mnóstwo nieprawidłowości, poparł je dowodami. Opisał bezradność rodziców i niemoc odpowiednich organów. Reportaż wywołał reakcję Ministra Sportu, który zobowiązał PZPN do wyjaśnień, Rzecznik Praw Dziecka zawiadomił prokuraturę, a Komisja Dyscyplinarna PZPN wszczęła postępowanie wyjaśniające.
Kategoria, w której wyróżniamy najbardziej wyraziste i pomysłowe projekty graficzne, definiujące charakter oraz przekaz danej publikacji. Nagroda trafi do twórców, którzy potrafią uchwycić sedno tematu i przełożyć je na obraz działający na wyobraźnię czytelników. W ten sposób okładka przestaje być jedynie „pierwszą stroną”, stając się istotnym narzędziem promocji i wyrazu artystycznego, wpływającym na odbiór całej publikacji oraz kształtującym wizerunek danego medium.
W tej kategorii wyróżniamy materiały wideo, które w mijającym roku wyróżniły się swoją jakością, pomysłowością i oddziaływaniem. Doceniamy twórców i zespoły produkcyjne, które potrafiły w pełni wykorzystać potencjał tej platformy, dostarczając angażujące, wartościowe lub rozrywkowe treści. To przestrzeń dla projektów, które zdobyły szeroką widownię, budowały lojalne społeczności i wniosły nową jakość do świata online’owych mediów. Nagradzamy produkcje, które inspirują, wyznaczają trendy, dobrze się oglądają i zmieniają sposób, w jaki postrzegamy treści wideo online. Można tu zgłosić zarówno cały cykl, jak i samodzielny, pojedynczy film, który nie jest częścią cyklu.
Grzegorz Filarowski opowiedział o koszmarze, który spotkał jego rodzinę. Jego żona zaufała mężczyźnie, który wydawał się być przyjacielem, ale w rzeczywistości był cynicznym oszustem. Robert I., „Bestia z Tindera”, manipulował, uwodził i wykorzystywał kobiety, pozostawiając po sobie zrujnowane życia. Ta rozmowa nie tylko ujawniła mechanizmy oszustwa, ale też pomogła wielu osobom dostrzec zagrożenie, zanim było za późno. Poruszyła tysiące widzów, wywołała gorącą dyskusję i zainspirowała do działania. Remigiusz Mróz napisał na jej podstawie książkę „Bezkarny”, a Netflix przygotowuje serial fabularny.
Podróż do świata jednego z najsłynniejszych ośrodków naukowo-badawczych na świecie. To w CERN stworzono pierwszą na świecie fabrykę antymaterii dla celów badawczych. Antymateria z CERN ma pomóc między innymi w odkryciu tajemnicy czarnej energii i czarnej materii, które odpowiadają za 95% wszechświata. A my wciąż nic o nich nie wiemy.
Julia, Ludmiła, Swietłana i Larisa były aresztowane z błahych powodów, bez procesów przetrzymywane latami w więzieniach, brutalnie przesłuchiwane. Ale ocalały. Chcą, by ich historie usłyszał świat. Otwarcie przed kamerą mówią o piekle, którego doświadczyły ze strony okupanta. Gwałty, rażenie prądem, topienie czy głodzenie to tylko część tortur, jakie stosują Rosjanie na Ukraińcach. Aresztowane z błahych powodów, bez procesów przetrzymywane latami w więzieniach, brutalnie przesłuchiwane. Podczas wywiadów w sali obecne były dwie psychotraumatolożki. Każda rozmowa kończyła się wspólnymi sesjami terapeutycznymi – zarówno dla bohaterek, jak i ekipy, ponieważ historie, które zostały opowiedziane, są porażające.
Reportaż wideo o Tomaszu Gromadzkim, pięściarzu, który ze względu na obrażenia głowy ma duże problemy ze zdrowiem, ale nie przestaje walczyć. Autor reportażu był pomysłodawcą i wykonawcą, odpowiedzialnym za stronę merytoryczną oraz dużą część zdjęć. Ujęcia - intymne, dramatyczne - stanowią o sile tego materiału. Ale nie tylko one - poważne obrażenia i urazy głowy to temat w sportach walki wyciszany; tutaj wszyscy mówią o nim głośno. Temat istotny zwłaszcza w kontekście tak dużej popularności różnych gal MMA.
Premierowy i wciąż niepobity oglądalnościowo (4 mln obejrzeń) film na Kanale Zero. Zrobiony z rozmachem program o “Caroline Derpienski”, który z jednej strony obnaża popularną celebrytkę, a z drugiej w pewnym momencie skręca w stronę śledczą, pokazując, kim naprawdę jest jej ówczesny partner. I ta część historii jest już nie tylko show-biznesowa.
W tej kategorii wyróżniamy podcasty, które w mijającym roku wyznaczały standardy jakości i kreatywności w świecie audio. Doceniamy twórców, którzy potrafili zaintrygować słuchaczy świeżym spojrzeniem niezależnie od tematyki. To przestrzeń dla głosów, które angażowały odbiorców, dostarczały wartościowych treści i budowały wierną społeczność. Nagradzamy te produkcje, które wyróżniły się autentycznością, unikalnym stylem oraz umiejętnością dotarcia do słuchaczy w erze rosnącej popularności podcastów. Przez podcast rozumiemy produkcję o charakterze rozmowy/monologu nagrywaną w studiu (samo audio lub audio+wideo) prowadzoną przez co najmniej 1 osobę lub dowolnej formy i miejsca nagrania, jeśli produkcja jest dostępna tylko w formie audio. Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o tematykę podcastów.
Podcast na czasie, bo mówiący o wydarzeniach za murami Kremla, ale i o tym co dzieje się za plecami Władimira Putina. W rok Arlecie Bojke udało się pozyskać niemal 125 tys. subskrypcji, a jej kanał na YouTube zanotował 9 mln wyświetleń. Dziennikarka łączy wysoką oglądalność ze swoją wiedzą i pasją opowiadania o świecie.
Jakub Dymek i Marcin Giełzak potrafią opowiadać o ważnych sprawach społecznych czy politycznych w skomplikowany sposób, ale jednocześnie tak, by zachęcić odbiorców do myślenia. Starają się wyjść poza granice silnie zakorzenionej u as polaryzacji. Przy wsparciu sympatyków z innych części Polski zakładane są lokalne kluby Dwie Lewe Ręce.
Radio Naukowe to mądre rozmowy o naszym świecie i nas samych. Karolina Głowacka w przystępny i ciekawy sposób rozmawia z naukowcami i naukowczyniami. Tematem rozmów są aktualne badania naukowe i wyzwania na przyszłość.
Rozmowy bez tabu o niepłodności, metodach leczenia i zapłodnieniu metodą in vitro. Temat, który do tej pory był poruszany sporadycznie i tylko w kontekście udanych prób, jest omawiany całościowo. Program oswaja trudne zagadnienia i emocje, które wiążą się z tą chorobą. Niepłodność wg. WHO dotyczy co 6. pary na świecie. A choroba ta łączy się przede wszystkim z samotnością.
Duet, który konsekwentnie utrzymuje się na szczycie. Podcast Wojewódzkiego i Kędzierskiego jest szeroko cytowany, utrzymuje się na wysokim poziomie słuchalności w ogólnych rankingach, ale przede wszystkim pokazuje zmianę w mediach. Udowadnia, że formuła podcastowa może być opiniotwórcza, mimo że nie jest to rozmowa polityczno-społeczna.
Media się zmieniają, zmieniają się także formy dziennikarstwa. Dziś informacje przekazuje się nie tylko artykułem lub wideoreportażem. Nowe, niestandardowe formy dziennikarstwa/mediów są dziś obecne, a czasami mają nawet mocniejszy wpływ niż tradycyjne artykuły. Docierają do innych grup odbiorców. W tej kategorii doceniamy niestandardowe formy medialne jak np. konto dziennikarza na portalach społecznościowych, influencerów informacyjnych, newsletter lub wyjątkowe profile konkretnych redakcji w social mediach.
Powrót z długiej podróży. Po słabszych latach w 2024 ASZdziennik skutecznie wrócił na dobre tory i wymyślił się w dużej mierze na nowo. Odpuścił portal, postawił na social media i model serwisu-influencera. Efekt? Duże zasięgi w social mediach, sporo virail i wyraźny wzrost przychodów.
Portal Miejski Reporter od lat jest jednym z głównych źródeł lokalnych informacji dla mieszkańców Warszawy. Tak naprawdę "miejskich reporterów" dziś jest dwóch, ale cel wciąż jest ten sam: być blisko tego, co dzieje się w stolicy. I ekspresowo dostarczać tych informacji warszawiakom.
Dawny głos radiowo-telewizyjny (Radio ZET i TVN24), który dziś jest głosem socialowym. Za odnalezienie się w internetowej rzeczywistości i multiplatformowe edukowanie z poprawnej polszczyzny, które – jak się okazuje – może być bardzo popularne.
Medium od Generacji Z dla odbiorców z Generacji Z. Twórcy Orientuj się w w ciekawy i nietuzinkowy sposób opowiadają o świecie, głównie o polskiej polityce, młodym odbiorcom z TikToka i Instagrama. Na TikToku ich profil jest obserwowany przez ponad 220 tys. internautów, a na Instagramie – przez niemal 110 tys.
Idealny przykład, że z poważnym i skomplikowanym tematem też można dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Jakub Wiech edukuje i opowiada Polakom o transformacji energetycznej. I robi to skutecznie oraz wielokanałowo. Na X i na Instagramie ma ponad 100 tys. obserwujących na każdym z tych profili, całość doprawia podcastem 'Elektryfikacja".
W tej kategorii wyróżniamy media, które dostarczają wyspecjalizowanych treści dla swoich odbiorców. Doceniamy portale, które skutecznie odpowiadają na potrzeby wybranych grup zainteresowań. To nagroda dla medium, które swoją konsekwencją, jakością materiałów i eksperckim podejściem wyznacza standardy w swoich niszach tematycznych, a nie jest portalem ogólnoinformacyjnym. Szukamy mediów, które inspirują, edukują i budują społeczności wokół wybranych tematów, nie konkurując z wielkimi portalami, lecz skupiając się na swojej tematyce.
Portal technologiczny obecny na rynku od wielu lat, ale w 2024 sporo się u nich działo. Mają za sobą serię dużych rekrutacji oraz udaną organizację pierwszej edycji konferencji SET Forum: Społeczności Entuzjastów Technologii.
Jeśli ktoś szuka czegokolwiek o książce w internecie, musi na nich trafić. Serwis ma miesięcznie 3 mln użytkowników, z czego niemal połowa to zarejestrowani członkowie społeczności, którzy go współtworzą. Internauci tylko w roku 2024 ocenili ponad 200 tysięcy książek, wystawili 2 698 348 ocen i napisali 493 002 opinii. W ubiegłym roku twórcy strony stworzyli także aplikację, którą pobrało już 100 tys. osób.
Jeden z największych portali sportowych w Polsce, który zbudował wokół siebie zaangażowaną społeczność. W 2024 był najbardziej opiniotwórczym portalem sportowym oraz w TOP 5 najbardziej opiniotwórczych portali internetowych w Polsce, ustępując miejsca jedynie Onetowi, Interii, WP oraz WM (dane z Instytutu Monitorowania Mediów). Konsekwentnie buduje markę i rozwija nie tylko serwis, ale i swojego YouTube oraz ofertę wideo.
2024 rok był podsumowaniem zmian, jakie serwis rynekzdrowia.pl przeszedł na przestrzeni ostatnich lat. Potwierdził status czołowego medium branżowego. Jest też najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce w 2024 roku wśród mediów o tematyce zdrowotnej (zgodnie z wynikami raportu Instytutu Monitorowania Mediów).
Przykład na to, że do tematyki show-biznesu można podejść inaczej. Serwis Złota Scena skupia się na legendach polskiego i zagranicznego show-biznesu. Chce w pozytywny sposób bez hejtu i krytyki opisywać legendarne gwiazdy.
Kategoria wyróżnia najbardziej innowacyjne i efektywne technologie oraz narzędzia, które wspierają rozwój branży medialnej i reklamowej. To rozwiązania, które poprawiają jakość produkcji, automatyzują procesy, zwiększają efektywność operacyjną oraz dostarczają unikalne funkcjonalności, które pomagają w osiąganiu lepszych rezultatów biznesowych i adaptacji do dynamicznie zmieniającego się rynku. Może to być zarówno narzędzie stworzone po stronie wydawcy, jak i zewnętrznego podmiotu dostępnego dla wydawców
Skróty na mobilnej stronie głównej prezentujące najważniejsze wydarzenia w Polsce i na świecie – od polityki, biznesu i sportu po ekologię, rozrywkę i lifestyle. Funkcjonalność podsumowuje materiały specjalnie wyselekcjonowane przez wydawców portalu. Łączy doświadczenie redakcji z możliwościami i wsparciem, które zapewnia AI. Przyśpiesza czytanie i przeglądanie artykułów.
Zmiana, którą przeprowadził Gemius w Mediapanelu zauważalnie wpłynęła na krajobraz wyników wydawców internetowych. Po wielu latach w Mediapanelu zaczęto w końcu wskazywać, jaka część ruchu na stronach głównych jest generowana poprzez dodatkowe przekliki przez stronę główną. Dzięki temu udało się zobaczyć, w jakiej skali wykorzystują to różni wydawcy i jak organicznie popularne są faktycznie poszczególne strony główne wśród użytkowników.
Od początku marca 2024 wybrane treści ze strony są dostępne w formie audio "czytane" głosem dziennikarzy i dziennikarek, wygenerowanym przez AI przy współpracy z elevenlabs.
Polski player wideo, który jest obecny na rynku od lat i jest alternatywą dla zagranicznych rozwiązań. Player Onnetwork można zobaczyć na stronach małych, średnich i największych wydawców w kraju. W 2024 roku konsekwentnie rozwijał swoją ofertę i eksperymentował z nowymi rozwiązaniami i współpracami.
Niepozorne, a istotne i efektywne. Polskie narzędzie, które pozwala ominąć blokadę na zdjęcia na Facebooku dla wydawców, którą Meta wprowadziła pod koniec 2024 roku.
Kategoria wyróżniająca postać, która w mijającym roku wywarła istotny wpływ na polską scenę medialną, kreując nowe trendy, inicjując dyskusje społeczne lub twórczo interpretując otaczającą rzeczywistość bądź swoimi działaniami wpływająca na branżę. W tej kategorii poszukujemy osoby nie tylko charyzmatycznej i rozpoznawalnej, lecz także konsekwentnej w działaniu i wyznaczaniu ambitnych celów w zakresie dziennikarstwa, produkcji treści czy innowacji medialnych. Zwycięzca stanowi przykład inspiracji dla szerokiego grona odbiorców, zarówno dzięki swojej profesjonalnej postawie, jak i umiejętnościom adaptacji do zmieniającego się krajobrazu mediów. Jedyna kategoria wybierana w głosowaniu przez czytelników Wirtulanych Mediów.
Beata Borucka to charyzmatyczna i inspirująca postać, która konsekwentnie buduje mosty międzypokoleniowe w polskich mediach. Jej autentyczność, energia i umiejętność angażowania szerokiej publiczności sprawiają, że jej Silver TV zyskuje na popularności. Jako twórczyni Silver TV, a także ceniona ekspertka i popularyzatorka tematów istotnych dla dojrzałego pokolenia, udowodniła, że media mogą być zarówno nowoczesne, jak i bliskie ludziom. Jej działalność zmienia sposób postrzegania roli seniorów w społeczeństwie i zasługuje na najwyższe uznanie.
Po latach współpracy ze „Szkłem kontaktowym” TVN24 przeszli do TVP Info, by stworzyć konkurencyjny program „Kwiatki polskie” Pozycja ta wpisuje się w szerszy wątek odbudowy kanału informacyjnego TVP. „Kwiatki” to już rozpoznawalna marka, a wokół programu zgromadziła się już społeczność. W audycji goszczą przedstawiciele różnych stron sceny politycznej.
Jako prowadzący wywiady polityczne utrzymuje wysoki poziom niezależnie od tego, gdzie są one emitowane. Jeden z niewielu dziennikarzy, który zadaje równie dużo niewygodnych pytań przedstawicielom wszystkich obozów politycznych. Nie epatuje własnymi poglądami czy efekciarskimi chwytami. W 2024 roku obok pracy w Polsacie i Radiu Zet stworzył własny kanał „Rymanowski Live” na YouTube, gdzie przez pięć miesięcy zebrał ponad 140 tys. subskrybentów.
Trudno o gorętsze dziś nazwisko w polskich mediach internetowych. Krzysztof Stanowski ciągnął Kanał Sportowy, a teraz ciągnie Kanał Zero. Jego programy są zdecydowanie najpopularniejsze. Czuje polskiego widza, ma rozmach, nie ogląda się na innych. Zlokalizował niezagospodarowaną medialnie grupę Polaków i stworzył dla nich ofertę i personę, z którą się chętnie utożsamiają.
Wyróżniający się reporter sejmowy nowego pokolenia. Poza relacjonowaniem wydarzeń w parlamencie prowadzi programy w telewizji i internecie. Jest aktywny w social mediach, ma na koncie trzy książki, a do tego jest lubiany przez widzów.
W erze natłoku informacji, gdy granica między prawdą a manipulacją coraz bardziej się zaciera, walka z dezinformacją staje się jednym z kluczowych wyzwań dla mediów i społeczeństwa. Dlatego jako redakcja WirtualneMedia.pl, we współpracy z firmą ESET oraz DAGMA Bezpieczeństwo IT, liderami w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, postanowiliśmy wyróżnić tych, którzy podejmują realne działania na rzecz rzetelności informacji i edukacji w zakresie dezinformacji w sieci. Nagroda specjalna w tej kategorii zostanie wręczona podczas gali Wirtuali, by podkreślić wagę pracy osób i projektów, które każdego dnia chronią internautów przed manipulacją i dezinformacją. Laureat zostanie wybrany przez redakcję Wirtualnych Mediów oraz przedstawiciela Instytutu Zamenhofa, niezależnej, pozarządowej organizacji zajmującej się badaniami, tworzeniem analiz i kształtowaniem opinii publicznej.
Członkowie i członkinie polskich redakcji, szefowie i szefowe wydziałów dziennikarstwa uczelni wyższych, przedstawiciele i przedstawicielki instytucji ze świata mediów i osoby związane z branżą medialną, którzy wszyscy wspólnie współtworzą medialny ekosystem.
Czekamy na Wasze zgłoszenia. Zgłosić można każdą osobę, projekt lub podmiot pasujący do danej kategorii.
Redakcja Wirtualnych Mediów ogłosi po 5 nominowanych w każdej kategorii.
Głosujący z kapituły w każdej kategorii wyróżniają trzy pozycje (nie mogą głosować na siebie, swoje portale lub projekty strukturalnie bądź kapitałowo połączone z ich macierzystym miejscem pracy, jeśli zajdzie taki konflikt), przyznając im punkty według systemu:
1. miejsce - 5 punktów
2. miejsce - 3 punkty
3. miejsce - 2 punkty
Analiza głosów. Punkty od wszystkich głosujących są sumowane. Zwycięzcą zostaje nominowany z największą liczbą punktów. W przypadku remisu rozstrzyga liczba 1. miejsc
Uroczysta gala na zaproszenia, na której zostaną ogłoszone oficjalne wyniki pierwszej edycji Wirtuali.
Czekamy na zgłoszenia od redakcji oraz indywidualnych twórców lub firm.
Upewnij się, że dostałeś od nas maila potwierdzającego rejestrację zgłoszenia.
Jeśli go nie otrzymałeś w ciągu 24 godzin lub masz problemy ze zgłoszeniem, napisz do nas na wirtuale@wirtualnemedia.pl